Kaj je igrača?
Otrokova igra se skozi njegov razvoj spreminja in hkrati se spreminja tudi funkcija igrače v njej. V različnih razvojnih obdobjih so za otroka aktualne različne vrste igrač.
Najprej se otrok igra večinoma z mamo, med 2. in 3. letom starosti se postopoma razvija vzporedna igra z drugimi otroki, po 3. letu pa narašča zanimanje za vrstnike. V zadnjem obdobju se veča predvsem pomen družabnih iger.
Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije definira igračo kot proizvod, ki je načrtovan in namenjen uporabi pri igri otrok, mlajših od 14 let. V širšem pomenu pa lahko igračo opredelimo kot vsak predmet, ki ga otrok uporablja pri svoji igri.
Otrokove prve igrače so njegovi deli telesa, kot so prsti, roke, noge, itd. Kasneje postanejo igrače tudi predmeti iz njegovega okolja, katerih prvotna vloga ni nujno igrača (npr. plenička, odeja, žlica, itd.). Šele nato postanejo za otroka aktualne »prave« igrače.
Kaj je didaktična igrača?
Didaktične igrače so igrače, ki so oblikovane z namenom, da bi se otrok ob njeni rabi nekaj naučil. Gre za igrače, ki spodbujajo razvoj otrokovega mišljenja, branja, pisanja, razumevanja števil. To so običajno zelo visoko konstruirane igrače. Raba teh igrač je specifična in načrtovana vnaprej, zato lahko tudi omejuje otrokovo igralno aktivnost.
Tudi če igrača ni opredeljena kot didaktična igrača, otrok ob njej razvija neke spretnosti in znanja, raba teh igrač pa je bolj spontana, naravna in nestrukturirana.
Vpliv igrače na otroka
Kljub temu, da je glavni namen igrač igra, lahko le-ta predstavlja tudi vzgojno sredstvo. Igrača namreč otroka spodbuja k razvijanju številnih spretnosti, kot je opazovanje, razmišljanje, kombiniranje, sodelovanje ter vztrajnost.
Pri otroku spodbuja mišljenje, telesni in kognitivni razvoj, domišljijo hkrati pa bogati njegova čustva ter ga uvaja v širše socialno okolje.
Skozi manipuliranje z igračami različnih velikosti, oblik in materialov otrok spoznava svoje telo, zmožnosti in okolje, v katerem živi. Izogibati se moramo igračam, katerih namen je izključno nasilje (npr. pištole), saj tovrstne igrače ne pripomorejo k razvoju otroka.
Na kaj biti pozoren pri nakupu igrače?
Na trgu najdemo številne različne igrače, zato je zelo pomembno, da smo kot kupci do njih kritični in znamo prepoznati dobre igrače. Vsaka igrača, ki je na trgu, mora izpolnjevati varnostne zahteve in vključno z vsebovanimi kemičnimi snovmi ne sme ogrožati varnosti ali zdravja otrok.
Dobra igrača
Kot dobre igrače lahko prepoznamo igrače, ki so označene s simbolom »Dobra igrača.« To je simbol otroka, ki lovi žogo z razprtimi rokami v obliki črke Y. Obkroža ga krog, ki je prekinjen ob spodnjem robu. Pod njem je tudi napis »Dobra igrača«. Celoten simbol je oranžne barve. Ta znak podeli minister za predšolsko vzgojo, na podlagi predloga komisije za oceno igrač. Komisija vsako leto izdela seznam igrač, ki so prejele znak »Dobra igrača«, seznam je tudi javno dostopen.
Ker ima to oznako malo igrač, si pri izboru igrače lahko pomagamo tudi z znakom CE. Ta znak podeli carina in pomeni minimalno zagotovilo, da je igrača varna. Pri tem je še vedno zelo pomemben kritični pregled igrače (Prebrati je potrebno podatke o igrači, navodila za uporabo, za katero starost je primerna, sestava in izdelava igrače.).
Izbor dobre igrače ima velik pomen za otroka, saj pri njemu spodbuja razvijanje različnih sposobnosti, hkrati pa se ob njeni rabi otrok razvija kot posameznik. Pomembno je, da se zavedamo, da je za otroka enako pomembna ustrezna igrača kot sama igra.
Pred nakupom še posebej preverimo:
- Ali je igrača primerna za starost otroka
- Ali ima izdelek možnost deklaracije
- Dobro si ogledamo ter pregledamo, kako je izdelana (material, ali jo bo otrok lahko držal, ali pri plišastih igračah ostajajo dlake…)
- Če je igrača pobarvana, ali pušča barvo ob dotiku oz. ob dotiku s potno dlanjo
- Kako so posamezni deli igrače pritrjeni skupaj (ali je možnost, da se kaj odlepi oz. odpade)
- Preverimo, ali vsi deli igrače funkcionirajo (npr. če gre za avtomobilček, ali se vrtijo kolesa)
- Namen igrače (ali je igrača namenjena za rekreacijo/za zdravljenje)
- Mobilnost – lahko je igrača prenosna ali neprenosna (izberemo glede na prostor, ki ga imamo na voljo; ali bo imel otrok igračo ves čas na voljo, ali mu jo bomo ponudili občasno)
Priporočljive lastnosti igrače:
- Gibljivost
Če je igrača gibljiva, je otroku bolj privlačna in zanimiva. Hkrati je ob igri s to igračo tudi otrok motorično aktiven, ko premika gibljivi del igrače.
- Preprostost
S preprostostjo igrače dosežemo, da bolj spodbujamo otrokovo domišljijo. Če damo otroku popolnoma dodelano igračo z vsemi detajli, ima že vse informacije podane in mu tako odvzamemo prostor za njegove ideje, dajanje novih funkcij, lastnosti igrači.
- Vsestranska uporabnost
Otroci imajo izvrstno sposobnost, da s svojo domišljijo naredijo »vse iz vsega.« Za otroka je najboljša igrača tista, s katero lahko počne čim več stvari. To so najpogosteje stvari, ki jih najdemo v naravi (pesek, voda, sneg…). Veliko različnih načinov rabe pa omogočajo tudi lesene kocke, s katerimi lahko otrok gradi, jih ruši, se igra živalski vrt, zgradi cesto za avtomobilčke, itd.
- Ustreza starosti stopnji otroka
Igrača, ki je ustrezna za otrokovo starostno in razvojno stopnjo, od otroka zahteva miselno aktivnost do te mere, da ni igrača za otroka prelahka ali prezahtevna. Če je igrača za otroka prelahka, se bo kmalu začel dolgočasiti. V primeru, da otroku ponudimo prezahtevno igračo, je ne bo znal uporabljati in ne bo užival v igri.
- »Raste z otrokom«
Zelo zaželeno je, da izbiramo igrače, ki bodo pri otroku aktualne več kot le mesec ali dva in bodo »rastle z otrokom.« To so lahko različne figurice živali, vlaki, avtomobilčki, hišica za punčke, plišaste živali, itd.
- Spodbuja in opogumlja otroka za raziskovanje in reševanje problemov
Igrače, ki od otroka zahtevajo, da sam raziskuje in išče rešitve, pri otrocih razvijajo logično razmišljanje, reševanje problemov, prostorsko zavedanje, koordinacijo oko-roka in finomotorične spretnosti. To so različne sestavljanke, kocke, glina, plastelin, itd.
- Lepota
Otroku je igrača lepa, ko je oblikovana estetsko in barvito. Otrokom so običajno všeč preproste in barvite igrače.
- Trpežnost
Trdnost igrače je odvisna od tega, kako ravnamo z njo. Igrače, s katerimi rokujejo otroci morajo biti izdelane zelo trdno. To je še posebej pomembno za mlajše otroke, ki igrače preizkušajo na različne načine ter jo nosijo v usta.
- Zdravstveno ustrezna
Za zagotavljanje zdravstvene ustreznosti je pomembna predvsem čistost. K temu pripomore primerna oblikovanost, da jo lahko umijemo ali vsaj obrišemo z vlažilno krpo. Nevarni so lahko ostri robovi ali vogali, katerih ne sme biti pri najmlajših otrocih. Bistvenega pomena za najmlajše je tudi ustrezna velikost igrač.
- Spodbuja otrokovo aktivnost
Igrača, ki od otroka zahteva aktivnost, pri njem spodbuja razvijanje motoričnih spretnosti ter krepljenje mišic. To so najrazličnejše žoge, tricikli, tuneli, keglji, itd. Otrok bo bolj aktiven ob igrači, ki je bolj »pasivna« (se ne sam sproži zvok, utripanje luči, premikanje, itd.), saj se bo moral otrok z njo bolj ukvarjati, tako miselno kot tudi fizično.
Vrste igrač in primerne igrače glede na starost igre
Glede na osnovno funkcijo, ki jo otrok ob rabi igrače razvija, ločimo:
- Igrače za razgibavanje (npr. žoga, kolebnica, »hulahop« obroč, kotalke, smuči, tricikel, itd.)
- Ljubkovalne igrače – otroku nudijo občutek varnosti, topline in vplivajo na otrokov čustveni razvoj (npr. plišaste igrače)
- Igrače, ki spodbujajo konstrukcijsko igro – otrok pridobiva tehnične izkušnje (različne kocke)
- Pripomočki za družabne igre – navajajo na upoštevanje pravil in sodelovanje (npr. karte, človek ne jezi se, spomin, itd.)
- Igrače za funkcijsko igro (npr. ropotuljice, obročki, itd.)
Pregled igrač, primernih za posamezno starostno skupino
V nadaljevanju je navedenih nekaj primerov igrač za starostne skupine otrok do 6. leta starosti. Igrače, ki so označene z zvezdico (*), lahko enostavno izdelamo sami doma z vsakdanjimi pripomočki ali pa uporabimo pripomočke, ki jih že imamo doma (npr. kuhinjske posode, škatle, itd.).
Do 1. leta starosti:
- barvne posodice ali kocke, ki se vtikajo ena v drugo*
- ropotuljice*
- žogice iz različnih materialov za stiskanje in kasneje za kotaljenje
- predmeti, obešeni nad otrokovo posteljico*
- plastične posode (za presipanje, sesuvanje, vstavljanje …)*
Od 1. do 2. leta starosti:
- vozila
- velike žoge
- figurice živali, plišaste igrače
- kocke
- škatla za vtikanje likov ali teles*
- ročni voziček
- preproste sestavljanke
- kartonske slikanice
Od 2. do 3. leta starosti:
- prstne barve
- kocke
- figurice živali s kmetije
- sani
- konjiček za guganje
- igrače za sestavljanje
- sestavljanke
- lutke (lahko izdelamo iz nogavic, ki so izgubile par, rokavic, kuhalnic, obešank za perilo …)*
- igrače za v peskovnik in vodo
- tuneli*, nizka plezala (z mehko podlogo spodaj)
Od 3. do 4. leta starosti:
- Trgovina z opremo
- Šivanje, pletenje*
- Ročne lutke*
- Karte (npr. Črni Peter)*
- Kotalke, rolerji
- Kroglice za nizanje
- »Hulahop« obroč
- Iskanje parov*
Od 4. do 6. leta starosti:
- Skiro
- Pribor za kuhanje*
- Sestavljanke
- Miniaturno orodje
- Domine*
- Igre s števili in črkami (npr. spomin s števili in črkami)*
- Zahtevnejše slikanice
- Spretnostne igre*
- Kolebnica
- Trampolin
- Prvi glasbeni instrumenti
Članek je za vas napisala varuška Urška (Urška Grubelnik), šštudentka specailne in rehabilitacijske pedagogike.
Fotografije: Mami z objektivi
Viri
Republika Slovenija GOV.SI. Varnost igrače in obveznosti proizvajalcev, uvoznikov, distributerjev. (2019). Pridobljeno s https://www.gov.si/zbirke/storitve/varnost-igrac-obveznosti/
Uradni list RS. Pravilnik o znaku »Dobra igrača«. Pridobljeno s https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/10718
Grabljevec, P. (2019). Učenje skozi igro v igralnici in gozdu. (Diplomsko delo, Pedagoška fakulteta Ljubljana). Pridobljeno s http://pefprints.pef.uni-lj.si/5689/1/diplomsko_delo_U%C4%8Denje_skozi_igro_v_igralnici_in_gozdu%2C_Petra_Grabljevec%2C_PDF.pdf
Petovar, M. (2010). Dobra igrača v teoriji in praksi. (Diplomsko delo, Pedagoška fakulteta Maribor). Pridobljeno s https://dk.um.si/Dokument.php?id=14539
Žugelj, E. (2016). Čim bolj je igračka aktivna, tem manj ostane za otroka. Zarja, 51. Pridobljeno s https://revijazarja.si/clanek/ljudje/5857ce7a16ce3/cim-bolj-je-igracka-aktivna-tem-manj-ostane-za-otroka
BabyBook. Katere igrače so primerne za otroka. (b.d.). Pridobljeno s https://www.babybook.si/katere-igrace-so-primerne-za-otroka/
BabyBook. Kaj je dobra igrača. (b.d.). Pridobljeno s https://www.babybook.si/kaj-je-dobra-igraca/
Hartwell Walker, M. (2020). 12 Tips for Choosing Toys for Your Child. Pridobljeno s https://psychcentral.com/lib/choosing-toys-for-your-child/538/
Parlakian, R. (b.d.). Tips for Choosing Toys for Toddlers. Pridobljeno s https://www.zerotothree.org/resources/1076-tips-for-choosing-toys-for-toddlers
Naeyc. Good Toys for Young Children by Age and Stage. (b.d.). Pridobljeno s https://naeyc.org/resources/topics/play/toys